04 de març, 2013

Observació d'aula

La sessió de psicomotricitat

A la classe dels pops (3r EI), el dilluns, després de berenar, toca fer la sessió de psicomotricitat. La sessió la realitza tot el grup classe (18 infants) i té una durada d’una hora i un quart aproximadament. La sessió compta, a més de la tutora, amb una educadora de suport, la qual s’encarrega de portar a terme les fases de la sessió (ritual d’entrada i sortida). Per altra banda, també es compta amb una PT de l’Equip d’Atenció Primerenca que es dedica a l’atenció específica dels infants que ho requereixen.

Pel que fa a l’estructura de la sessió, se segueixen les fases corresponents i  l’actitud dels adults es basa en l’observació i l’acompanyament de les dinàmiques que van creant els infants, però sempre respectant les seves iniciatives i el seu propi ritme.

Abans de començar la sessió, el infants es treuen les sabates a l’aula i esperen l’arribada de na “Campaneta”. L’educadora de suport ve a recollir els infants a l’aula, però, abans d’entrar a l’aula, fa sonar una campaneta per fer saber que ja ha arribat el moment tan esperat pels infants. Després, els infants s’agafen a una corda de colors i van fins a la sala on es realitza la sessió.

La sessió comença amb el ritual d’entrada i es fa amb un titella anomenat “Ducky”. Els infants seuen a un racó i el titella dóna el bon dia a cada un dels infants i els fa un petó un per un. Després, es recorden les normes de la sala (no fer mal, no esfondrar les construccions dels altres,...), així com el que sí es pot fer (botar, pujar les espatlleres, córrer,...). Les normes les van dient entre tots els infants, després canten una petita cançó i se situen en línia per passar a la següent fase.

L’inici de la situació de joc i expressió motriu comença amb l’esfondrament de la torre quan el titella compta fins a tres. Un parell d’infants es queden a l’espera i no participen en el moment de la gran pulsió. Aquests esperen que la situació estigui més tranquil·la per apropar-se al que queda de la torre. Llavors, l’educadora els ha animat i els ha preparat una nova construcció de coixins per a ells, donant-los l’oportunitat d’esfondrar la torre amb plaer i al seu ritme.

Durant la primera part de la sessió, els infants han experimentat amb els materials fent desplaçaments, equilibris, joc simbòlic, etc. i, poc a poc, han anat sorgint dinàmiques de joc en grup que s’han anat reforçant amb l’ajuda de l’adult . Per exemple, com que aquest trimestre treballen el conte dels tres porquets, si construeixen una casa juguen simbòlicament a què és la casa d’un porquet i el llop l’esfondra. A la darrera part de la sessió, el ritme ha disminuït i ha donat lloc a activitats més relaxades i de recerca de l’adult, moment que s’ha aprofitat per realitzar joc compartit amb l’adult, com  jocs de falda, massatges, etc.

El fet de ser tres persones adultes dins la sala, fa que els rols es distribueixin i cadascuna porta a terme diferents tipus d’intervenció. Així, una persona es dedica més a l’espai de material dur i una altra al del material tou. A mesura que la sessió avança, una persona s’encarrega més de les dinàmiques de grup que sorgeixen i una altra més a les individuals.

Pel que fa al meu paper durant la sessió, en un principi l’educadora de suport m’ha aconsellat situar-me a la vora de les espatlleres per poder estar atenta a les necessitats dels infants i preveure caigudes. Un cop els infants han passat la fase més activa, m’he dedicat a les dinàmiques de grup ajudant-los a fer construccions de casetes i, cap al final de la sessió, m’he dedicat a fer massatges als infants que ho demanaven.

Al moment de narració de la història, s’han recordat les accions dels infants amb unes fotografies de diferents accions per tal d’estimular la verbalització del que han fet, però pocs infants han sabut expressar-ho. A continuació, per tancar la sessió amb el ritual de sortida , els infants han cantat una cançó per tal de disminuir el ritme i relaxar-se abans de sortir de la sala. El retorn a l’aula s’ha fet seguint la mateixa dinàmica que a l’anada, els infants s’han agafat a la corda i han cantat una cançó durant el trajecte. Finalment, s’han posat les sabates i han menjat fruita per reposar energia.


Amb aquesta descripció d'una observació d'aula he treballat la competència 1.1. perquè he fet recerca de recursos per resoldre l'activitat mitjançant el material i bibliografia de l'assignatura de psicomotricitat cursada durant el 2n curs del Grau d'Educació Infantil de la UIB.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada